KODEKS PRZEDSZKOLAKA
Kodeks Przedszkolaka czyli normy i zasady obowiązujące Publicznym Przedszkolu nr 2 w Rzeszowie
Mając na uwadze bezpieczeństwo, a także dobre wychowanie, w naszej placówce zostały wypracowane normy i zasady pobytu dzieci w przedszkolu nazwane Kodeksem Przedszkolaka. Są one znane i przestrzegane przez wszystkich pracowników przedszkola.
Tak czytelnie i jasno nakreślone granice dają dzieciom wiedzę, czego od nich oczekujemy oraz uczą świadomego wyboru dobrych zachowań.
I. Zasady zachowania się w sali
- wchodząc do sali witam się mówiąc dzień dobry, a wychodząc do widzenia,
- poruszam się spokojnie, nie biegam, dbam o bezpieczeństwo innych,
- nie wychodzę z sali bez zgody nauczycielki,
- biorę udział w zajęciach, wykonuję polecenia,
- czekam na swoją kolej, podnoszę rękę, gdy chcę coś powiedzieć,
- po skończonej zabawie, sprzątam zabawki i odkładam je na swoje miejsce,
- książki oglądam przy stoliku, dbam o to by się nie zniszczyły,
- pełnię obowiązki dyżurnego na rzecz grupy,
- wrzucam śmieci do kosza,
- zachowuję się po cichu, gdy: inni pracują, odpoczywają, słuchamy bajek, muzyki relaksacyjnej, mamy zajęcia i uczymy się,
- chętnie uczestniczę w zajęciach i zabawach zdobywając nową wiedzę i nabywając doświadczenie,
- zgodnie bawię się z koleżankami i kolegami, nie sprawiając im przykrości.
II. Zasady zachowania się podczas spożywania posiłków
- dbam o kulturalne zachowanie się podczas posiłku,
- przy stoliku siedzę prosto z nogami pod stolikiem,
- kiedy czekam na posiłek nie bawię się sztućcami, by nie zrobić krzywdy sobie bądź koledze obok,
- samodzielnie spożywam posiłek posługując się łyżką bądź widelcem,
- staram się zjadać całe porcje, ponieważ wiem, jakie to jest ważne dla mojego prawidłowego rozwoju,
- w czasie posiłków nie rozmawiam, aby się nie zakrztusić,
- to, czego nie lubię, nie zrzucam na podłogę lub stolik, ale odkładam na brzeg talerza,
- wstając od stolika zasuwam krzesełko, tak by nikomu nie przeszkadzało.
III. Zasady zachowania się w łazience i korzystania z toalety
- ustawiam się w rzędzie i cierpliwie czekam na swoją kolej,
- przestrzegam ustalonej kolejności: najpierw korzystam z toalety załatwiając potrzeby fizjologiczne, a następnie dokładnie myję ręce,
- zawsze po sobie spłukuję wodę w toalecie,
- nie wychodzę z toalety nie ubrany/a,
- staram się myć ręce, tak by nie nachlapać na podłogę
- oszczędnie zużywam wodę i mydło, pamiętam by zakręcić kran,
- jeśli potrzebuję pomocy, zgłaszam się do pani,
- jeśli potrzebuję skorzystać z toalety w czasie zabaw lub zajęć, informuję o tym nauczyciela.
IV. Zasady zachowania się w szatni
- przed wejściem do budynku otrzepuję buty z piasku, błota lub śniegu i wycieram
o wycieraczkę, - zachowuję się cicho, spokojnie, poruszam się ostrożnie,
- pamiętam o kolejności zakładania i zdejmowania odzieży,
- odzież wieszam na wieszaku oznaczonym moim znaczkiem, buty ustawiam na swojej półce,
- nie ruszam rzeczy w szafkach kolegów,
- gdy ubiorę się pierwszy spokojnie czekam na resztę grupy lub pomagam innym, gdy tego potrzebują.
V. Zasady zachowania się w ogrodzie przedszkolnym
- przed wyjściem do ogrodu, korzystam z toalety,
- do i z ogródka wchodzę i wychodzę ustawiony w pary,
- bawię się we wcześniej ustalonej przez nauczyciela przestrzeni,
- nie oddalam się od grupy,
- słucham poleceń pani i zawsze przychodzę na jej wezwanie,
- bawię się tak, by nie stwarzać zagrożenia dla innym,
- bawię się zgodnie, dzieląc się zabawkami,
- na zjeżdżalnię wchodzę pojedynczo, z właściwej strony, uważając na inne dzieci,
- cierpliwie czekam na swoją kolej gdy zabawki są chwilowo zajęte.
VI. Zasady zachowania się podczas wycieczek i spacerów
- idę zwartą grupą, para za parą, jedną stroną chodnika,
- pilnuję się pani i grupy, nie oddalam się,
- słucham poleceń nauczyciela,
- nie rozmawiam z osobami nieznanymi i nie biorę od nich żadnych słodyczy lub zabawek,
- kiedy chcę skorzystać z toalety, informuję o tym nauczyciela,
- do toalety idę tylko pod opieką osoby dorosłej,
- do autokaru wchodzę pojedynczo,
- w autokarze siadam na wyznaczonym przez nauczyciela miejscu,
- podczas przejazdu siedzę na swoim miejscu, nie spaceruję.
VII. Staramy się
- używać magicznych słów: proszę, przepraszam, dziękuję, poproszę, dzień dobry, do widzenia
- szanować kolegów
- być kochanym i umieć kochać
- być uprzejmi i uczciwi
- bawić się zgodnie
- szanować własność innych
- słuchać poleceń dorosłych
- dbać o książki i zabawki
- dbać o czystość i porządek podczas zabawy i pracy
- szanować pracę innych
- okazywać to, co myślimy i czujemy
- dbać o czystość i schludność swojego wyglądu
- bawić się bezpiecznie
- spożywać wszystkie posiłki w przedszkolu
- dbać o miłą atmosferę w grupie
W naszym przedszkolu stosujemy system pozytywnego wsparcia Nagrody są rodzajem uznania i akceptacji oraz mobilizują do dalszych wysiłków. Wzmocnienia negatywne są czasem na przemyślenie, dokonywania lepszych wyborów w przyszłości.