ul. Fryderyka Szopena 11
35-055 Rzeszów

Sekretariat:

sekretariat@pp2.resman.pl​

Księgowość:​

17 748 31 81

ksiegowosc@pp2.resman.pl

Dyrektor:

17 748 31 83

dyrektor@pp2.resman.pl

Kodeks Przedszkolaka

KODEKS PRZEDSZKOLAKA

Kodeks Przedszkolaka czyli normy i zasady obowiązujące Publicznym Przedszkolu nr 2 w Rzeszowie

Mając na uwadze bezpieczeństwo, a także dobre wychowanie, w naszej placówce zostały wypracowane normy i zasady pobytu dzieci w przedszkolu nazwane Kodeksem Przedszkolaka. Są one znane i przestrzegane przez wszystkich pracowników przedszkola.

Tak czytelnie i jasno nakreślone granice dają dzieciom wiedzę, czego od nich oczekujemy oraz uczą świadomego wyboru dobrych zachowań.

I. Zasady zachowania się w sali

  • wchodząc do sali witam się mówiąc dzień dobry, a wychodząc do widzenia,
  • poruszam się spokojnie, nie biegam, dbam o bezpieczeństwo innych,
  • nie wychodzę z sali bez zgody nauczycielki,
  • biorę udział w zajęciach, wykonuję polecenia,
  • czekam na swoją kolej, podnoszę rękę, gdy chcę coś powiedzieć,
  • po skończonej zabawie, sprzątam zabawki i odkładam je na swoje miejsce,
  • książki oglądam przy stoliku, dbam o to by się nie zniszczyły,
  • pełnię obowiązki dyżurnego na rzecz grupy,
  • wrzucam śmieci do kosza,
  • zachowuję się po cichu, gdy: inni pracują, odpoczywają, słuchamy bajek, muzyki relaksacyjnej, mamy zajęcia i uczymy się,
  • chętnie uczestniczę w zajęciach i zabawach zdobywając nową wiedzę i nabywając doświadczenie,
  • zgodnie bawię się z koleżankami i kolegami, nie sprawiając im przykrości.

II. Zasady zachowania się podczas spożywania posiłków

  • dbam o kulturalne zachowanie się podczas posiłku,
  • przy stoliku siedzę prosto z nogami pod stolikiem,
  • kiedy czekam na posiłek nie bawię się sztućcami, by nie zrobić krzywdy sobie bądź koledze obok,
  • samodzielnie spożywam posiłek posługując się łyżką bądź widelcem,
  • staram się zjadać całe porcje, ponieważ wiem, jakie to jest ważne dla mojego prawidłowego rozwoju,
  • w czasie posiłków nie rozmawiam, aby się nie zakrztusić,
  • to, czego nie lubię, nie zrzucam na podłogę lub stolik, ale odkładam na brzeg talerza,
  • wstając od stolika zasuwam krzesełko, tak by nikomu nie przeszkadzało.

III. Zasady zachowania się w łazience i korzystania z toalety

  • ustawiam się w rzędzie i cierpliwie czekam na swoją kolej,
  • przestrzegam ustalonej kolejności: najpierw korzystam z toalety załatwiając potrzeby fizjologiczne, a następnie dokładnie myję ręce,
  • zawsze po sobie spłukuję wodę w toalecie,
  • nie wychodzę z toalety nie ubrany/a,
  • staram się myć ręce, tak by nie nachlapać na podłogę
  • oszczędnie zużywam wodę i mydło, pamiętam by zakręcić kran,
  • jeśli potrzebuję pomocy, zgłaszam się do pani,
  • jeśli potrzebuję skorzystać z toalety w czasie zabaw lub zajęć, informuję o tym nauczyciela.

IV. Zasady zachowania się w szatni

  • przed wejściem do budynku otrzepuję buty z piasku, błota lub śniegu i wycieram
    o wycieraczkę,
  • zachowuję się cicho, spokojnie, poruszam się ostrożnie,
  • pamiętam o kolejności zakładania i zdejmowania odzieży,
  • odzież wieszam na wieszaku oznaczonym moim znaczkiem, buty ustawiam na swojej półce,
  • nie ruszam rzeczy w szafkach kolegów,
  • gdy ubiorę się pierwszy spokojnie czekam na resztę grupy lub pomagam innym, gdy tego potrzebują.

V. Zasady zachowania się w ogrodzie przedszkolnym

  • przed wyjściem do ogrodu, korzystam z toalety,
  • do i z ogródka wchodzę i wychodzę ustawiony w pary,
  • bawię się we wcześniej ustalonej przez nauczyciela przestrzeni,
  • nie oddalam się od grupy,
  • słucham poleceń pani i zawsze przychodzę na jej wezwanie,
  • bawię się tak, by nie stwarzać zagrożenia dla innym,
  • bawię się zgodnie, dzieląc się zabawkami,
  • na zjeżdżalnię wchodzę pojedynczo, z właściwej strony, uważając na inne dzieci,
  • cierpliwie czekam na swoją kolej gdy zabawki są chwilowo zajęte.

VI. Zasady zachowania się podczas wycieczek i spacerów

  • idę zwartą grupą, para za parą, jedną stroną chodnika,
  • pilnuję się pani i grupy, nie oddalam się,
  • słucham poleceń nauczyciela,
  • nie rozmawiam z osobami nieznanymi i nie biorę od nich żadnych słodyczy lub zabawek,
  • kiedy chcę skorzystać z toalety, informuję o tym nauczyciela,
  • do toalety idę tylko pod opieką osoby dorosłej,
  • do autokaru wchodzę pojedynczo,
  • w autokarze siadam na wyznaczonym przez nauczyciela miejscu,
  • podczas przejazdu siedzę na swoim miejscu, nie spaceruję.

VII. Staramy się

  • używać magicznych słów: proszę, przepraszam, dziękuję, poproszę, dzień dobry, do widzenia
  • szanować kolegów
  • być kochanym i umieć kochać
  • być uprzejmi i uczciwi
  • bawić się zgodnie
  • szanować własność innych
  • słuchać poleceń dorosłych
  • dbać o książki i zabawki
  • dbać o czystość i porządek podczas zabawy i pracy
  • szanować pracę innych
  • okazywać to, co myślimy i czujemy
  • dbać o czystość i schludność swojego wyglądu
  • bawić się bezpiecznie
  • spożywać wszystkie posiłki w przedszkolu
  • dbać o miłą atmosferę w grupie

W naszym przedszkolu stosujemy system pozytywnego wsparcia Nagrody są rodzajem uznania i akceptacji oraz mobilizują do dalszych wysiłków. Wzmocnienia negatywne są czasem na przemyślenie, dokonywania lepszych wyborów w przyszłości.

Skip to content